e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Ekologické centrum učí děti jak ekologicky nakupovat

publikováno: 17.6.2007, kategorie: Vzdělávání, autor: EC Most

Sdílet: facebook twitter google+

Ekologové z mosteckého ekologického centra začali v květnu využívat novou multimediální učebnu pro realizaci výukových programů zaměřených na ekologickou osvětu. První z cyklu programů byl zaměřen na ekoznačení a ekologické nakupování. Každý z nás má možnost podílet se na ochraně životního prostředí, aniž by musel vyvinout jakoukoli námahu, aniž by se musel angažovat v ochranářských hnutích nebo finančně přispívat na různé ekologické aktivity. Stačí jen vybírat si při nákupech takové výrobky, které jsou šetrnější k životnímu prostředí. Jenže otázkou je, jak je poznat? Někteří výrobci klamou spotřebitele různými zavádějícími nápisy, symboly a pseudoekoznačkami na obalech svých výrobků. Jedním ze symbolů, se kterým se můžeme setkat a který je důvěryhodný, je značka „Ekologicky šetrný výrobek“. Aby tuto značku byli schopni rozpoznat i ti, které rozhodování o nákupech teprve čeká, byl českou informační agenturou životního prostředí CENIA sestaven výukový program zaměřený na značky, se kterými se můžeme setkat na obalech. Ekologové z mosteckého ekocentra si jej upravili a doplnili o aktivity zaměřené na výběr ekologicky šetrnějších variant výrobků, protože ne vždy si můžeme zvolit výrobek, který nese ekoznačku. Při poznávání ekoznaček pracovali škláci s interaktivní tabulí, na internetu vyhledávali výrobky netestované na zvířatech apod. Druhá část programu pak byla zaměřena na třídění odpadů. Děti se také dozvěděli jak předcházet vzniku odpadů uvědomělým výběrem. „Reklama nás ovlivňuje více než jsme si ochotni přiznat, proto se mnohdy necháme zlákat ke koupi něčeho, co vlastně ani nepotřebujeme, což má samozřejmě svůj negativní dopad na životní prostředí. Dá se jí však využít i v pozitivním směru, čehož jsme si mohli všimnout i na seminářích. Drtivá většina dětí totiž znala značku „Klasa“, která se objevuje v televizních reklamách. Pokud by tímto způsobem byla propagována i značka „Ekologicky šetrný výrobek“, byl by dopad na veřejnost mnohem větší než jaký mohou zajistit různé osvětové akce ať už pro veřejnost nebo školáky,“ komentovala Soňa Hykyšová, vedoucí Ekologického centra Most. Ekologické centrum nabízelo program školám, díky sponzorskému daru Statutárního města Most, v měsíci květnu zdarma. Zájem byl větší a na řadu škol se tak již nedostalo. Ekocentrum nabízí pro příští školní rok celkem šest výukových programů zaměřených na odpady, energii, životní prostředí Mostecka, ekologické nakupování, chemii kolem nás apod. Záleží však zda je bude město Most nebo jiný subjekt v příštím roce finančně podporovat. V opačném případě by školy musely zaplatit paušální poplatek za žáka tak jako za jiné ekovýchovné programy nabízené středisky ekologické výchovy.