e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Nádraží v Louce u Litvínova oslaví v sobotu 130 let

publikováno: 25.9.2023, kategorie: Slavnosti a festivaly, autor: redakce

Sdílet: facebook twitter google+

Pod titulem Moldavská dráha žije! proběhne v sobotu 30. září oslava 130. výročí od otevření nádraží v Louce u Litvínova. Program potěší nejen příznivce železnice a techniky, ale také rodiny s dětmi a gurmány či filatelisty.

Program na nádraží, které by se mělo v budoucnu stát pobočkou mosteckého muzea se sbírkami historické techniky, začíná v 10,00 hodin. Jeho součástí je také účast německých hostů v rámci V. oficiálního symbolického znovupropojení Freiberské a Moldavské dráhy a současně v rámci II. česko-saského setkání železničních spolků a přátel železnice z Krušnohoří a Českého středohoří. Ve 12,00 hodin bude představena zakarpatská kuchyně v rámci pomyslné cesty železnicí bývalého Rakousko-Uherska z Louky do Lembergu (Lvova). Ve 13,00 hodin zazní k poobědové kávě písně teplické šansoniérky Hedy Trejtnarové. Ve 14,00 hodin bude program patřit zejména dětem, které zabaví Divadlo na klice pohádkou Co se nese po kolejích v lese. V 19,00 hodin začne závěrečný koncert německé rockové skupiny Adler Horst Kapelle. 

Průběžně po celý den budou probíhat velkoplošné projekce s informacemi o českých a saských regionálních dráhách. Po celý den bude na nádraží probíhat zábavní a soutěžní program pro děti, při kterém se dozvědí mnoho zajímavostí o železnici a o jednotlivých stanicích Moldavské a Freiberské dráhy. Dorazí také hasiči, radioamatéři či členové klubu vojenské historie. Pro filatelisty bude k dispozici korespondenční lístek České pošty s přítiskem Moldavská dráha žije! a stejné příležitostné razítko. A jídlo? Ochutnáte piva z Moldavské / Freiberské dráhy, zakarpatské speciality, dolnouherské langoše, latinskoamerickou kuchyni a krušnohorské klobásy

Historické nádraží Louka u Litvínova bylo otevřeno v září 1893. Leží na křižovatce Moldavské dráhy (Pražsko-Duchcovská dráha) a Kozí dráhy (Duchcovsko-Podmokelská dráha). Nádraží vzniklo především pro zajištění dopravy uhlí jak v rámci českého vnitrozemí, tak směrem do Saska. O vznik stanice se zasloužil baron Alois Czedik von Bründelsberg und Eysenberg, jehož rodina měla kořeny v Horním Litvínově. Mezi lety 1882 a 1884 byl generálním ředitelem Rakouských státních drah.