e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Druhý z koncertů cyklu Hudební odkaz oseckých cisterciáků

publikováno: 17.10.2009, kategorie: Hudba, autor: Luděk Svoboda

Sdílet: facebook twitter google+

Tuto neděli, 18. října, v 16.00 se v letním sále oseckého kláštera uskuteční další koncert z řady, která se snaží oživovat hudbu s přímou vazbou na Osek a umělce, kteří byli členy zdejšího cisterciáckého konventu. Stejně jako vloni se bude jednat o exkurz do oblasti světské hudby, náležející k dobové klášterní zábavě.

Zazní dvě díla: výběr kantilén z komorní opery O lovu datlů oseckého cisterciáka Joachima Crona (1751 – 1826) a jedna z tzv. hanáckých oper moravského barokního skladatele Josefa Schreiera (1718 – ? ), Zlatá svoboda. Provedení se ujme komorní ansámbl tří sólistů a smyčcového tria pod vedením Jana Zástěry.

V loňském roce se na rozdíl od letošního podařilo díky získané dotaci zrealizovat koncert složený výlučně z místních skladeb. Tehdy byly vybrány a zpracovány kompozice Jakoba Trautzla (1749 – 1834), dlouholetého oseckého chorregenta, mezi nimi též Operetta pro novo anno 1783. Omezené finanční prostředky neumožnily s tímto dramatickým kusem adekvátně naložit a předvést jej publiku ve scénickém provedení. Dnešní situace je obdobná a vzhledem k naprosté absenci podpory z vnějšku celá akce bude výsledkem především nezištné práce zainteresovaných osob. Z toho důvodu zazní osecká opera O lovu datlů pouze jako fragment (tři kantilénové části z prvního dějství). Naopak Schreierovo dílko se podařilo inscenovat, a tak návštěvník koncertu okořeněného špetkou divadla může očekávat snad nevšední zážitek.

Joachim Cron patří ke skupině těch několika oseckých řeholníků, kteří své hudební vyžití realizovali i jako skladatelé. Bohužel se nám od něj dochovala zmiňovaná komorní opera jako jediná skladba. Přesto můžeme z různých pramenů usuzovat, že původní Cronův skladatelský odkaz byl výrazně bohatší. Dlabačův lexikon umělců o něm hovoří především jako o skvělém klarinetistovi a hráči na skleněnou harmoniku. Pro tyto nástroje napsal několik koncertů, které ovšem nevyšly tiskem a jejich rukopisy jsou dnes ztraceny.

Komorní opera (plným názvem Operetta jocosa de Picorum captura), jak napovídá název díla, disponuje odlehčenou, žertovnou tematikou. Ta zasahuje jednak do prostředí vojenského ležení, které bylo Cronovi velice blízké a které dobře znal z let své vojenské služby, jednak do světa lesního ptactva a ptáčníka, filozofujícího nad Božím stvořením, jeho významem a krásami. Operetta jocosa de Picorum captura je rozkošným příkladem osecké klášterní hudby pro volné chvíle a zábavu konventu. Naprosto bezprostřední a víceméně prostá kompozice se však vyznačuje mnohými kvalitami.

Druhá skladba, která na koncertě zazní, má obdobné společenské uplatnění, podobnou náladu i výraz. Jejím autorem je Josef Schreier, který se narodil v roce 1718 v Dřevohosticích u Bystřice pod Hostýnem. V roce 1740 se stal kantorem v Bílovicích nedaleko Uherského Hradiště, později působil v okolí Bratislavy a nakonec nedaleko svého rodiště ve službách hraběte Rottala. Skladatelské stopy zanechal hojně zejména na Slovensku a na Hané. Vzhledem k tomu, že tato skladba bude uvedena celá, bylo rozhodnuto ji – alespoň v rámci daných podmínek – provést scénicky. Režie se ujal Adam Šmejkal, člen uměleckého souboru Divadla rozmanitostí v Mostě. Libreto se prostřednictvím dialogu dvou přátel zamýšlí nad slastmi a útrapami, které přináší manželství. Kupodivu se nakonec oba protagonisté shodnou a na otázku, jestli se ženit, nebo neženit, si nakonec odpoví.