e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Premiér Paroubek se řítil smykem

publikováno: 8.11.2005, kategorie: Zajímavosti, autor: Dušan Matouš

Sdílet: facebook twitter google+

Premiér Jiří Paroubek byl jedním z prvních, kdo otestoval zbrusu nové Centrum pro výuku bezpečné jízdy v areálu diváckého svahu Autodromu v Mostě. Páska polygonu byla slavnostně přestřižena v neděli. Jde o první areáll v České republice, kde si mohou řidiči vyzkoušet své řidičské umění. Předseda vlády ČR Paroubek ve svém projevu přivítal význam stavby nejen z hlediska zvýšení bezpečnosti na silnicích, ale i jako velice vydařený rekultivační projekt a dobrý příklad propojení peněz z veřejného a privátního sektoru na obecně prospěšný nápad. Po slavnostním přestřižení pásky a oficiálním zahájení provozu pak vyrazil první konvoj výcvikových vozů na prohlídku areálu a zároveň první demonstrační jízdy po jednotlivých výcvikových modulech. Partnerem polygonu je mimo jiné i mladoboleslavská automobilka, která vybavila flotilu mosteckého cvičiště zatím šestnácti vozy Škoda typu Fabia, Octavia a Superb v nejrůznějších druzích výbavy a motorizace. Pod vedením instruktorů firmy High Car Training, která je oficiálním a výhradním dodavatelem know - how a výukové metodiky, si mohli účastníci prvních ukázkových jízd vyzkoušet manévry na jednotlivých kluzných plochách. „Nejsem zrovna velkým příznivcem podobných adrenalinových zážitků, navíc vlastně v současnosti řídit nemohu, takže náš Superb vedl můj řidič, ale uznávám, že účinek podobné výuky je jistě velký,“ řekl při tiskové konferenci premiér Paroubek. „Až se jednou vrátím do občanského života a začnu zase běžně jezdit, výcvik zde jistě absolvuji. Právě jsem o tom telefonoval svému synovi, kterému jsem zatím přenechal auto. On je velkým příznivcem motorismu a ubezpečil mne, že sem jistě přijede,“ dodal premiér. Padla také otázka, zda po zkušenostech z jízdy a seznámení se s možnostmi areálu, bude možné prosadit takové rozpočtové změny v dotčených resortech, aby se zde mohli školit policisté, řidiči sanitek, požárních vozů a dalších složek. „Ta myšlenka je dobrá a jednotlivé rozpočty se podobným účelům jistě dají přizpůsobit,“ ubezpečil přítomné Jiří Paroubek. „Po necelých dvou letech těžké práce jsme dovedli k cíli velkou myšlenku a už přemýšlíme o budoucnosti,“ řekl pak předseda představenstva Autodromu Most a.s. Jiří Kroužek. „Náš polygon je první v republice a myslím si, že by jich v dalších regionech, ale i třeba na Slovensku mělo vyrůst ještě několik. Před námi v současnosti stojí další práce, tentokrát na rekonstrukci areálu závodního okruhu, kterou jsme museli kvůli dokončení polygonu o dva roky odložit. Pak také vrátíme do Mostu velké a prestižní závodní podniky. V této chvíli je jisté, že vrcholem sezóny 2006 bude opět FIA Evropský pohár tahačů, který se opět pojede jako Matador Czech Truck Prix,“ uzavřel Jiří Kroužek. Co je Polygon Most? Projekt multifunkčního Polygonu Most, Centra pro výcvik bezpečné jízdy a testování, je ojedinělou stavbou nejen z technologického hlediska. Výcvikový areál protkaný komunikacemi, na kterých je možné simulovat snad všechny možnosti nepříznivých až krizových podmínek silničního provozu, je největším a také nejmodernějším komplexem tohoto druhu v České republice. Důvodem stavby byl nejenom fakt, že podobná cvičiště jsou součástí většiny závodních okruhů na světě, ale také zvyšující se motorizace na českých silnicích a stoupající počty dopravních nehod s těmi nejtragičtějšími následky. Všechny expertní výzkumy prokázaly, že na vině tohoto stavu je obecně nízké právní povědomí a tedy nedodržování elementárních pravidel silničního provozu, ale především poměrně nízká úroveň dovedností a zkušeností českých řidičů. Chybí jim dokonalé sžití s vozem v krizových momentech, schopnost analyzovat situaci okolo sebe, přizpůsobit způsob jízdy stavu a povaze vozovky a samozřejmě také meteorologickým podmínkám. Posláním Polygonu Most je eliminovat tyto nedostatky, naučit řidiče správným návykům, umožnit jim, aby v bezpečném prostředí cvičiště dostali do krve správné metody řešení většiny krizových situací, s nimiž se mohou setkat v běžném provozu. V areálu Polygonu Most jsou k dispozici nejrůznější typy výcvikových ploch, takzvaných modulů, kde je možné na různých druzích povrchů za pomoci nejmodernějších technologií simulovat po celý rok v podstatě všechny druhy krizových momentů a řidiči mohou dostatečně dlouho trénovat jejich zvládání. Polygon Most je svými rozměry dimenzován nejen pro osobní automobily a motocykly, ale dokonce pro nákladní vozy, speciální techniku a autobusy.