e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Letecké souboje na Libkovickém májovém nebi

publikováno: 30.4.2007, kategorie: Vzdělávání, autor: Jaroslav Tošner

Sdílet: facebook twitter google+

O víkendu 4. až 6. května se na letišti u bývalých Libkovic na Mostecku uskuteční letošní český závod Eurocupu 2007, v jehož rámci proběhne 3. ročník setkání modelářů RC Aircombat - Ikarův pád 2007. Na nebi budou bojovat makety válečných letadel. Po loňském úspěchu v podobě ocenění Akce roku 2006 se pořadatelé těší na návštěvu diváků a hojnou účast modelářů i ze zahraničí. Kromě domácích pilotů, jsou přihlášeni také Slováci, Poláci, Němci, Rakušané, Finové, Švédové a Ukrajinci. V sobotu v 10,00 hodin startuje hlavní kategorie ACES RC Aircombat, po které přijde na řadu kategorie WWI. Na závěr dne proběhne vyhlášení výsledků a slosování diváckých vstupenek. V nedělním dopoledni jsou na programu soutěže EPA RC Aircombat – elektrokombaty. Pořadatelem Eurocupu 2007 je Modelářský klub IKARUS Most – 105.Squadrona – letka Barbarů. Pro přiblížení jde v kategorii ACES o vzdušné souboje maket a polomaket letadel z let 1935 -45 v měřítku 1:12, při kterých se pilot snaží vlastním strojem zasáhnout dvanáctimetrovou stuhu připevněnou k výškovému kormidlu protivníka a podobnému zásahu se dobrým manévrováním vyhnout. Soutěže se zpravidla létají na tři kola a finále. Létá se po sedmi letadlech v jednom heatu (letu). Jednotlivé lety trvají maximálně 7 minut. Z toho si lze udělat obrázek o atraktivnosti soutěží, které strhnou v mnoha případech i nezúčastněné diváky. Každý soutěžící má svého rozhodčího, který sleduje jednotlivé zásahy a provádí přesný zápis. V kategorie WWI se používají modely z 1. světové války. Tyto stroje mají podvozek a mohou tudíž startovat i ze země. Modely Soutěže ACES WWI mají svoji romantiku a přitažlivost pro diváky v tom, že se ve vzduchu pohybují daleko pomaleji a tak jsou souboje lépe sledovatelné. EPA je také kategorií pro začínající piloty. Modely jsou vyráběny z polystyrénu, mají elektropohon s bateriemi a jejich výroba je méně náročná na čas i finance. Díky pohonu jsou samozřejmě mnohem pomalejší než dospělé modely ACES a pro piloty i diváky velice atraktivní.