reklama RESTART začíná! na www.e-region.cz
e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Festival rozezní varhany v oseckém klášteře

publikováno: 25.6.2006, kategorie: Hudba, autor: Klára Kovaříková

Sdílet: facebook twitter google+

Ve skvostném barokním kostele cisterciáckého kláštera v Oseku zazní dva slavné varhanní koncerty Georga Friedricha Händela a skladby Johanna Sebastiana Bacha. Slyšet je můžete v rámci hudebního Festivalu Mitte Europa v neděli 2. července. Bachorchester des Gewandhauses zu Leipzig, který tento koncert uskuteční, byl založen jako komorní orchestrální soubor z hudebníků slavného lipského Gewandhausorchester v roce 1962 prof. Gerhardem Bossem. V současnosti vede toto hudební těleso houslista prof. Christian Funke. Komorní soubor dosáhl velmi rychle svou muzikální hrou v duchu saské tradice J. S. Bacha světového uznání a hostoval ve více jak 40 zemích. Prof. Christian Funke, několikanásobný vítěz mezinárodních houslových soutěží, studoval na Vysoké hudební škola v Drážďanech, v Moskvé na Konzervatoři P.I. Čajkovského. Nyní působí jako první koncertní mistr v Gewandhausorchester Leipzig. V Bachově dvojitém koncertě pro dvoje housle a orchestr d- Moll vystoupí jako sólista (1. housle) společně se svým synem, vyjímečným talentem, Matthiasem Funke (2. housle). Sólový part ve varhanním koncertu od Georga Friedricha Händela převezme David Timm, který byl členem a prvním prefektem v Thomanerchor Leipzig (chlapecké sbor při kostele sv. Tomáše v Lipsku), ještě než začal studovat na tamní Vysoké hudební škole církevní hudbu u Markuse Tomase. Získal kromě jiného první cenu na souteži ve varhanní improvizaci Johann- Sebastian- Bach- Orgelimprovisationswettbewerb ve Výmaru. Varhanní koncerty G. F. Händela zasluhují zvláštní pozornost. Byly napsány jako běžný „přídavek“ k jeho oratorickým dílům. Zde mohl představit své improvizační umění, které muselo být opravdu mimořádné. Lze tedy vycházet z toho, že zaznamenané varhanní hlasy těchto skladeb byly jen přibližným výchozím bodem pro to, co Händel opravdu hrál. A to je výzva pro dnešní interprety: varhaník hrající přesně podle tištěného notového záznamu se může za určitých okolností cítit jako někdo, kdo není improvizačně nadaný: Naopak přikrášluje- li tóny, musí počítat s kritikou, že se opovažuje být lepší improvizátor než Händel.