e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Školáky bude řídit satelit

publikováno: 25.5.2011, kategorie: Vzdělávání, autor: Oldřich Urban

Sdílet: facebook twitter google+

Děti už brzy opustí školní lavice a začnou se více učit v terénu. Novou zkušenost získají v projektu Kolumbus- Poklady kolem nás a v nás. Ten v Ústeckém kraji odstartoval na začátku roku a už teď je jasné, že se jej zúčastní řada základní škol. Pro školáky je připravena lákavá nabídka – pomocí turistických GPS navigací a internetu budou sami vytvářet síť zajímavých míst v jejich okolí.  Pátrat budou po historii, lidských osudech a dalších zajímavostech regionu.

Zážitková pedagogika, v tomto případě výuka v terénu a navíc s využitím moderních technologií a internetu, je pro většinu školáků zajímavá. Ukázal to průzkum, který realizátoři projektu v uplynulých měsících provedli na 20 základních školách. Dotazníkového šetření se v Ústeckém kraji zúčastnilo 200 školáků druhých stupňů a je zřejmé, že žáci mají o tyto netradiční metody výuky velký zájem.

To potvrzují i zástupci mostecké 15. Základní školy, která je zároveň partnerem projektu. „Je to výborná příležitost pro žáky i učitele. S podobnými projekty už máme zkušenosti a vždy je velice dobře, když školáci získávají znalosti vlastním úsilím. V tomto případě budou sami vytvářet tajné schránky a připravovat je pro své spolužáky a to i z jiných měst,“ upřesňuje ředitelka školy Dagmar Šolarová.

Školy, které se do projektu přihlásily jako první, získají k dispozici GPS. Ty budou pracovní skupiny na školách využívat pro umístění a hledání tajných schránek – pokladů. „Plánovaný počet škol zapojených do projektu se nám daří naplnit. Pokud by ale některá škola měla ještě nyní zájem projektu se zúčastnit, může nás kontaktovat a do projektu se přihlásit, poslední místa jsou ještě volná.“ dodává za realizační tým Magdaléna Jenčíková. Další školy se samozřejmě také mohou zúčastnit. Pro ně bude připravena celokrajská soutěž Kolumbovo vejce, která má školám nabídnout spolupráci a sdílení zkušeností z projektu. Vítězem se stane školní tým, který bude nejaktivnější – tedy najde, zpracuje a na speciální portál umístí vybrané zajímavosti. Ty už si ale GPS musejí pořídit vlastní.

Při tvorbě schránek budeme vycházet z toho, co mají školáci v osnovách. Projekt umožňuje tyto informace zpracovávat s mezipředmětovou vazbou. Školní týmy tedy budou využívat znalostí, které získají hned v několika předmětech, jako jsou přírodopis, zeměpis, dějepis nebo informační technologie. Žáci si budou informace sami hledat a dávat do souvislostí a to je, podle nás, opravdu přínosné. A výuka formou zážitku? V minulosti jsme si už několikrát ověřili, že právě to na školáky opravdu platí,“ doplňuje Jaroslav Hasil, zástupce ředitelky partnerské 15. základní školy v Mostě.

Jak ale vyplynulo z dotazníkového šetření na školách, pouze 20% oslovených pedagogů má zkušenosti s používáním turistické GPS. „S tím jsme tak trochu počítali a pro pedagogy by to neměl být problém. V této chvíli pokračují práce na přípravách metodických manuálů pro pedagogy a žáky. Ty podrobně vysvětlí, jak používat GPS při výuce a jak vést školáky k tomu, aby získaná data správně zpracovali  na speciální portál, který v rámci projektu vznikne“, dodala Magdaléna Jenčíková.

Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.