e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Historické osmičky: 160. výročí Ústecko – teplické dráhy

publikováno: 24.9.2018, kategorie: Výstavy, autor: redakce

Sdílet: facebook twitter google+

To, co se může na první pohled zdát jako klobouk z napoleonských válek, je služební klobouk zaměstnanců Ústecko-teplické dráhy, používaný ke slavnostní uniformě. Exponát měsíce září v teplickém muzeu připomíná 160. výročí zprovoznění Ústecko – teplické dráhy, která slouží dodnes.

"Jako exponát měsíce září představujeme několik předmětů s přímým vztahem k Ústecko – teplické dráze, které se nacházejí v historické sbírce Regionálního muzea v Teplicích," prozradila kurátorka Pavlína Boušková.

Jedním z nich je právě na fotografii zachycený dvourohý služební klobouk z černé plsti, na němž jsou vyšité monogramy ATE, což byla oficiální zkratka společnosti k.k. privilegierte Aussig-Teplitzer Eisenbahn, A.T.E. Klobouk používali zaměstnanci Ústecko – Teplické dráhy ve druhé polovině 19. a na počátku 20. století ke slavnostní uniformě. Kromě toho jsou ve foyeru zámku k vidění knoflíky z uniformy či železničářské kapesní hodinky, vyrobené, kolem roku 1880. Prohlédnout si můžete též model nákladního vagónu pro přepravu uhlí.

Právě uhlí bylo zásadním artiklem, které tato soukromá dráha se sídlem v Teplicích přepravovala. "Vznikla z podnětu těžařů a průmyslníků v teplické pánvi, kteří měli zájem o vývoz uhlí do Německa. Od počátku 50. let 19. století proto vyzývali státní autority k stavbě železnice a tím k jejímu napojení na již existující železnici z Prahy přes Ústí nad Labem do Drážďan a na síť německých železničních cest. Nakonec v roce 1856 založili vlastní akciovou společnost a získali koncesi na stavbu železnice," vysvětlila Pavlína Boušková.

První vlaky na trati z Ústí nad Labem do Teplic vyjely před zahájením lázeňské sezóny v roce 1958, krátce na to pak začala i nákladní doprava. "Její vznik znamenal zásadní průlom v oblasti dopravy zboží a osob v teplickém regionu. Umožnila hromadnou osobní a nákladní dopravu a zlepšila možnosti přepravy lázeňských hostů," říká kurátorka.

Společnost se díky lukrativní dopravě uhlí stala ekonomicky velmi úspěšnou a pokračovala ve výstavbě dalších tratí. Původní dráhu rozšířila z Teplic až do Chomutova, kterou později přebudovala na dvoukolejnou, přidala další z Trmic do Bíliny a nejnáročnějším projektem pak byla stavba tzv. Severočeské transverzálky o délce 143 km z Řetenic u Teplic do Liberce. "Stala se nejvýnosnější železniční společností v Rakousku – Uhersku a díky svému štědrému sociálnímu programu pro zaměstnance patřila k nejprestižnějším zaměstnavatelům v regionu. Po 1. světové válce došlo k omezení dopravy a poklesu obratu společnosti. V roce 1923 byla zestátněna a její tratě převzaly Československé státní dráhy. Všechny tratě, budované A. T. E., jsou i nadále v provozu, hlavní trať funguje jako nejdůležitější železnice, spojující města mezi Ústím nad Labem a Chomutovem," dodává kurátorka.

Foto: Archív Regionálního muzea v Teplicích.