e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

S berlínským dechovým triem barokní Evropou

publikováno: 24.7.2012, kategorie: Hudba, autor: Tomáš Kábrt

Sdílet: facebook twitter google+

Litoměřický barokní kostel Všech Svatých hostí ve středu 25. července od 19,30 hodin komorní koncert berlínského ženského souboru Einfach Klassik v obsazení flétna, hoboj a fagot. Působivou kombinací dřevěných dechových nástrojů dosahuje soubor zcela osobitého půvabu. Trio založily v roce 2007 na hudební akademii v Berlíně mladé umělkyně z Izraele a Německa.

Tématem koncertu bude hudba 18. století na ose barokních uměleckých metropolí Benátky – Londýn – Lipsko – Drážďany – Vídeň – Paříž. Program začne u Antonia Vivaldiho v Benátkách. Jeho Concerto g-moll od první věty střídá flétnu a hoboj ve vůdčím hlasu jako rovnocenné  partnery v průběhu stále se opakujícího ritornelu tutti a vstupuje jimi jako hudební dialog do sólových pasáží virtuózní basové linky fagotu.

Londýn Georga Friedricha Händela představí itnimní operní duet, v němž flétna a hoboj zaujímají role Kleopatry a Césara. Když v něm Kleopatra svého milého osloví "Caro!"  (Drahý!) a on jí odpoví "Bella!" (Krásná!), Händel přeruší hudební proud a nechá si milence tento moment vychutnat na tak dlouho, jak jen chtějí. Klavírními díly Johanna Sebastiana Bacha se posluchači přenesou do tehdy kulturně vzkvétajícího Lipska. Zde se seznámil se svou druhou ženou Annou Magdalenou, jež od roku 1721 působila jako sopranistka a s níž Bach sestavil menší sbírku klavírních skladeb a árií. Z ní zazní na litoměřickém koncertu známý menuet, jenž  svým veselým tónem vytvoří napínavý kontrast s následující temnou předehrou c-moll.

Do Drážďan se festivalové publikum podívá expresivními mollovými tóny triové sonáty č. 2 g-moll Jana Dismase Zelenky, narozeného jižně od Prahy, který zde působil jako kontrabasista v saské dvorní kapele. Expresivní melodie díla vyžaduje od každého hráče virtuozitu a nabízí velmi málo možností k odpočinku. Výsledek bývá ohromující.

Dále bude koncert patřit Vídni konce 18. století s Divertimentem od Wolfganga Amadea Mozarta. Geniální skladatel zde zcela bezstarostně zvládá měnit hudbu bez ostrých kontrastů a zachovává tak stále zvukovou celistvost hudebního prožitku.
Cílem cesty v litoměřickém programu je hudební Paříž na prahu 19. století, kde Trio F-dur skladatele a cellisty Jacquesa Widerkehra tvoří brilantní finále koncertu s povznášející melodií  a vytříbeným citem pro zvuk jednotlivých nástrojů.

Městem dotované vstupné je 180 korun, více o přehlídce na www.festival-mitte-europa.com.