reklama 300 turistických cílů na jednom místě
e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Vánoce začínají po zavírací době

publikováno: 20.12.2011, kategorie: Zajímavosti, autor: Kateřina Táborská

Sdílet: facebook twitter google+

Průměrný Čech prý letos za vánoční dárky utratí téměř pět tisíc korun, tvrdí průzku agentury Factum Invenio. Podle GE Money Bank to bude dokonce přes šest tisíc korun. Tentýž průzkum říká, že průměrnou rodinu stojí Vánoce třicet tisíc. To už jsou částky, které stojí za námahu, říkají si obchodníci a chystají na nás reklamní pasti. Nespadněte do nich a užijte si Vánoce podle svého.

Nic proti zvyšování obratu obchodů, ostatně přísloví praví, že peníze jsou oběživo a tak mají obíhat. Nedalo mi to ale, podívat se na způsob, jakým se nás někteří obchodníci snaží přesvědčit, že své peníze máme nechat právě u nich. Nutno dodat, že někdy jsou to způsoby až stupidní.

Už dávno jsme si zvykli (aspoň doufám, že to děláte) brát reklamu s nadsázkou, neřku-li s notnou dávkou nadsázky. Některé předvánoční slogany obchodních domů jsou ovšem v rozporu nejen s vtipem či nadsázkou, ale i s logikou a hlavně podstatou Vánoc.

Vítězem mé letošní ankety je jeden hypermarket, který tvrdí že nabízí Více Vánoc za méně peněz. Pod tím je krabice mléka. Až dosud jsem si myslela, že Vánoce jsou prostě jen jedny. Každý rok jedny. Pro každého. Pro křesťany, ateisty, bílé i černé, pro konzumenty i askety - jednou v roce Vánoce. Tento nákupní chrám vám jich je zřejmě schopen nabídnout hned několik. Jako že každý den? Každý měsíc? To vše navíc za „méně peněz“!

V rozporu s realitou je také slogan jednoho regionálního nákupního centra, který nabízí Mozaiku vánoční pohody. Každý, kdo v prosinci vstoupil do nákupního centra, ví, že ho tam čekají davy nervozních lidí, přetopený vzduch a zářivky, co pálí v očích, žádná volná lavička... zkrátka všechno jen ne vánoční pohoda. Blíž k pravdě je spíš reklama jednoho pražského obchodního domu, kde pod sloganem Vánoční mise splněna leží vyčerpaná žena (není doufám mrtvá!) obložená dárkovými taškami.

Kroutit hlavou se dá také nad sloganem Máme vše pro pravé české Vánoce jednoho obchodního řetězce. Přišlo to do schránky na letáku s nabídkou zlevněného vepřového, fernetu a kafe. Jako by vše, co činí vánoční svátky opravdovými, bylo k dostání v supermarketu. Či spíše jako by něco z toho, co dělá Vánoce Vánocemi, bylo k dostání v supermarketu za peníze.

A tak nezapomeňte, že v obchodech si můžete koupit kapra, vánoční stromek, svíčky, ozdoby, suroviny na salát, cukroví a některé dárky. Co tam ale nemají, je váš čas s rodinou, vaše klidné posezení u svíčky, vyrábění dárků s dětmi, sníh (ten pravý studený), zpívání v kostele, zdobení stromku pro zvířátka... zkrátka nic, co může vaše Vánoce udělat těmi pravými.

 

 

Krásné Vánoční svátky za celou redakci magazínu www.e-region.cz 
přejí Kateřina Táborská a Luděk Svoboda.