e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Kraj chce podpořit sezónní dopravu na regionálních železničních tratích

publikováno: 18.5.2009, kategorie: Tipy na víkend, autor: Veronika Kindlová

Sdílet: facebook twitter google+

Po Doupovské a Švestkové dráze se v létě rozjedou víkendové vlaky. Vyplynulo to ze čtvrtečních jednání radní Jany Ryšánkové se starosty obcí ležících kolem obou tratí. Jedná se o tratě, na kterých již není krajem objednávána základní dopravní obslužnost. Dopravní spojení obcí kraj v současnosti zajišťuje autobusy. Starostové obcí jsou s touto formou dopravy spokojeni. Sezónní víkendovou železniční dopravu ale považují za zajímavý doplněk, který by mohl do obcí přitáhnout turisty. Na trase Lovosice – Most (Švestková dráha) budou sezónní vlaky jezdit o prázdninách, vždy v sobotu a v neděli a o červencovém svátku (6. 7. Upálení M. Jana Husa). Turisty bude do obcí vozit historický motorový vláček „Hurvínek“ ze Zubrnické muzeální železnice provozovaný Jindřichohradeckými místními dráhami. Ve vlacích se bude podávat občerstvení, průvodčí budou cestujícím „cvakat“ pamětní lepenkové jízdenky. Historický motoráček uspokojí nejen pěší ale i cykloturisty, budou zde totiž vyhrazená místa pro kola. Provozovatel dráhy také jedná o vzájemném uznávání jízdenek s Českými drahami, tak aby cestující mohli přesednout na další vlakové spoje. Co se týká financování provozu na Švestkové dráze, největší částku přislíbil Most, dále Korozluky, Obrnice, Libčeves, Skršín, Bělušice, Lovosice, Čížkovice, Třebívlice, Třebenice. Celkem přijde letní provoz na více než 400 tisíc korun. Téměř polovinu uhradí obce, zbytek zaplatí Ústecký kraj, pravděpodobně z fondu hejtmanky. Na příští rok připraví Ústecký kraj program na podporu cestovního ruchu, v jehož rámci se bude turistická železniční doprava systematicky a dlouhodobě podporovat. Obdobná situaci je i na tzv. Doupovské dráze (Podbořany – Kadaň). I zde obce projevily zájem, jednání s dopravcem ale ještě nejsou tak daleko jako v případě Švestkové dráhy. Předběžně se předpokládá provoz od června do září, což si ovšem vyžádá i vyšší náklady, konkrétně 680 tisíc korun. Obce se také ještě musí domluvit, který ze tří mikroregionů, jejichž územím trať prochází, bude leaderem objednání vlaků. Podle dosavadních jednání zřejmě Nechranicko - Kadaň. Na Doupovské dráze také nebude na rozdíl od Švestkové jezdit historický motorák, ale modernější vozy. Na tzv. Kozí dráze (Děčín – Oldřichov u Duchcova) je situace nepředvídatelná, mnohé z obcí zájem o obnovení vlaků na trati neprojevily. „O víkendovou dopravu zatím stojí především Telnice. Pokud i na této trati dojde k dohodě obcí, kraj je připraven provoz podpořit,“ uvádí Jana Ryšánková. Ke konečným rozhodnutím by mělo dojít během nejbližších týdnů.