e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Celospolečenské ztráty za nedokončenou dálnici D8

publikováno: 16.8.2010, kategorie: Zajímavosti, autor: Luděk Svoboda

Sdílet: facebook twitter google+

Zhruba 677 milionů Kč za rok činí celospolečenské ztráty za nedokončený šestnácti kilometrový úsek dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. To je jeden z hlavní závěrů znaleckého posudku, který letos v květnu vypracovala Stavební fakulta ČVUT (České vysoké učení technické) v Praze.

Tuto celospolečenskou ztrátu lze rozdělit do tří oblastí, a to na časovou úsporu uživatelů dálnice (287 milionů Kč), úsporu provozních nákladů (241 milionů Kč) a úsporu ze snížené nehodovosti (149 milionů Kč).

Posudek ČVUT jasně dokazuje, že dokončená dálnice D8 bude přínosem pro celou společnost a nejenom pro Ústecký kraj. Ačkoli výpočet nezahrnuje další ztráty, jde o sumu, kterou si za současné ekonomické situace nemůžeme dovolit vyhodit jen tak z okna,“ uvedla Jana Vaňhová, hejtmanka Ústeckého kraje. Jak dále doplnila, vedle finančních ztrát je však potřeba mít na paměti i ztráty na životech a zdraví. „Posudek se zabýval rovněž touto oblastí a podle zveřejněných závěrů si v průměru každý rok odkladu vyžádá ve třech případech nejvyšší daň, pět lidí se zraní lehce a 25 lehce,“ uzavřela Jana Vaňhová.

Do výpočtu nebyly zahrnuty další přínosy dokončené dálnice D8, které spočívají především ve snížení emisí, hluku, exhalací, v ochraně vod a živočichů, podpoře rozvoje území a ochraně životního prostředí. Posudek ČVUT byl vypracován na základě požadavku ŘSD jako podklad pro správní a soudní řízení týkající se odvolání a žalob u správních soudů podaných ekologickými sdruženími. Ústecký kraj získal od zadavatele celé znění znaleckého posudku.

Původně předpokládaný termín zprovoznění celé dálnice D8 byl plánován na konec letošního roku. Krajský soud v Ústí nad Labem vyhověl ve dvou případech ze sedmi námitek ekologických aktivistů a zrušil územní rozhodnutí. Záměrné podávané žaloby Dětí Země ohrožují dostavbu dálnice a oddalují vydání stavebního povolení na cca 4 km úsek, bez kterého nebude komunikace zprovozněna.

O její nutnosti pro region svědčí i současná situace, kdy  vinou dešťů a záplav došlo k několika sesuvům půdy na komunikace, po kterých vedou objízdné trasy nedostavěné dálnice. U Bořislavi se sesul svah pod silnicí, jezdí se v jednom pruhu a kamionová doprava je svedena na silnici I/30 mezi Lovosicemi a Ústím nad Labem. Když potom nastane situace jako v minulých dnech, kdy je tato důležitá komunikace ve městě ústí zaplavena zvýšenou hladinou Labe, hrozí krajskému městu dopravní kolaps. Taková situace je dlouhodobě neakceptovatelná.