reklama Speciál magazínu: Vánoce ve všech podobách
e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Zítra začíná další série přenosů z newyorské opery

publikováno: 16.1.2015, kategorie: Divadlo a film, autor: Zuzana Raušová

Sdílet: facebook twitter google+

Dvěma pestrobarevnými kusy vstupují přímé přenosy oper z newyorské Met do druhé půle sezóny 2014-15. Nesmrtelná opereta Franze Lehára Veselá vdova se rozezní v sobotu 17. ledna dvěma tisícovkami kinosály v 69 zemích světa, kam bude přenos z Lincolnova centra živě přenášen. O dva týdny později, 31. ledna, se diváci budou moci zaposlouchat do lyrických melodií vrcholného díla Jacquese Offenbacha.

Je těžké představit si veselejší vdovu, než je Hanna Glawari v podání Renée Fleming. S lehkostí ženy, která ví, co chce a ví jak to získat, se prozpívá a protančí novým nastudováním nejslavnější operety skladatele Franze Lehára z počátku 20. století, kterou Met premiérovala teprve před necelými dvěma týdny, příznačně na silvestra.

Zatímco nonšalantní sopranistka Renée Fleming je na jevišti Met, kde ztvárnila už 22 rolí včetně Dvořákovy Rusalky nebo Rossinyho Armidy, jako doma, zbrusu novou inscenaci provází i dva originální a žánry přemosťující debuty. Pro Broadwayí ostřílenou režisérku a choreografku Susan Stroman, která inscenovala například muzikály Crazy for You, Contact nebo The Producers a posbírala pět cen Tony, je Veselá vdova první režijní zakázkou pro newyorský operní svatostánek. Po jevištních prknech Met se poprvé ve své kariéře projde také broadwayská královna Kelli O'Hara, která excelovala například v muzikálech South Pacific nebo The Bridges of Madison County, Nice Work If You Can Get It. Ve Veselé vdově ztvární roli koketní Valencienne.

Atmosféru pařížského kabaretu počátku minulého století, kde se část děje odehrává, dovedl k dokonalosti především zkušený umělecký tým stojící za celou inscenací. Lehký až prostopášný tón komické operety plné kankánů a flirtujících čísel je tak podpořen velkolepými kulisami scénografa Juliana Crouche, který v Met pracoval také na Kouzleném ostrově nebo Straussově operetě Netopýr. Šesti cenami Tony ověnčený William Ivey Long, který posázel skvostné vdovské šaty s obnaženými rameny Renée Fleming diamanty, navrhl originální kostýmy.

Obdobně barevnou, ale přece jen o několik odstínů temnější podívanou nabídne poslední jevištní dílo francouzského skladatele Jacquese Offenbacha Hoffmannovy povídky, které se na konci ledna po pěti letech vrací na plátna kin v novém pěveckém obsazení.

Titulní postavu legendami opředeného, zhýralého poety Hoffmanna ztvární mladý romantický tenorista Vittorio Grigolo, který na scéně Met debutoval před čtyřmi lety rolí Rodolfa v Bohémě. Po jeho boku se ve dvojroli Antonie a Stelly představí abchazská sopranistka Hibla Gerzmava. Další Hoffmannovy osudové ženy zazpívají americká sopranistka Erin Morley (Olympia), kurtizánu Giuliettu Britka Christine Rice. Netrpělivě očekávaný je výkon pěvce Thomase Hampsona, který interpretuje čtyři hlavní barytonové party představující zlo. Za dirigentským pultem stane hostující Yves Abel, který držel v Met taktovku například i u oper Carmen nebo Lazebník sevillský.

Režisérského ztvárnění se před pěti lety ujal americký opěvovaný tvůrce Bartlett Sher, kterého New York Times titulují jako „jednoho z nejoriginálnějších a nejzajímavějších režisérů nejen amerických divadelních jevišť, ale i na mezinárodním poli opery“. Jeho jevištní pojetí Hoffmannových povídek, inspirované dílem Franze Kafky a Federika Felliniho, mu po výtvarné stránce pomohl přivést k dokonalosti scénograf Michael Yeargan a kostýmní výtvarnice Catherine Zuber. Večerem plným skřítků a mechanických panen provede americká sopranistka Deborah Voigt.

Přenosy můžete sledovat v sálech teplického kina Květen a žateckého digitálního kina v divadle od 18,45 hodin.