Přípravy na propojení Moldavské dráhy s Německem pokračují
publikováno: 15.7.2020, kategorie: Zajímavosti, autor: redakce
Sdílet:
Čeští a němečtí partneři udělali minulý týden další krok k propojení Moldavské horské dráhy v Krušných horách s Německem. Na setkání v Holzhau, kam by měla železnice vést, tak opět svitla naděje, že se po 75 letech krušnohorská železniční trať mezi Freibergem, Mostem a Teplicemi skutečně propojí.
Koordinaci české zájmové skupiny převzal namísto dosavadních dvou spolků a dvou obcí nově zřízený Nadační fond „Moldavská dráha / Teplický Semmering“. "Česká strana je na projekt připravena, projekt podporuje Ústecký kraj, obce i další regionální instituce, nyní slíbila urychlení spolupráce i strana německá," potvrdil výsledky jednání Petr Fišer z Českojiřetínského spolku.
Setkání se zúčastnily více než dvě desítky zástupců regionálních, státních i zájmových institucí z obou zemí. Účastníci schůzky společně diskutovali o přípravě studie proveditelnosti, jejímž garantem je Saské ministerstvo hospodářství, práce a dopravy. Jednání předsedali poslanci Evropského parlamentu Mgr. Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) a jeho saský kolega Dr. Peter Jahr, kteří projekt dlouhodobě podporují. Ti přednesli mimo jiné možnosti financování projektu dostavby trati z evropských fondů. Jednotliví saští starostové, včetně místostarosty města Freiberg, důrazně žádali zástupce saského ministerstva o urychlení projektu, jeho jasný harmonogram a komunikování dílčích výsledků.
V Teplicích by se měla konat třetí česko-německá konference, která proběhne po dokončení studie proveditelnosti. Na rok 2021 se chystá znovuuvedení 200 let staré hornické opery „Bergmönch“, jejímž autorem byl tehdejší starosta Teplic Josef Wolfram. Dílo se svého času hrálo například v Praze, Drážďanech či Berlíně, do Teplic přitáhlo prestižní hosty, jako byl rakouský císař, pruský král, italský houslista Niccolo Paganini či německý vědec Alexander von Humboldt. Obnovená premiéra díla by měla proběhnout v červnu 2021 ve freiberském divadle v rámci III. symbolického propojení obou tratí, a to pod taktovkou šéfdirigenta Hudby Hradní stráže Pražského hradu Jana Zástěry.
Moldavská dráha patří k nejkrásnějším tratím v ČR. Původně spojovala české Podkrušnohoří se středním Saskem, avšak od roku 1945 je rozdělena. Do jejího původního provozního stavu ji chtějí navrátit zájmové skupiny z obou stran hranice.
Foto: Českojiřetínský spolek.
Zajímavá místa v regionu
Další články v této kategorii
Další články za poslední období