reklama Speciál magazínu: Vánoce ve všech podobách
e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Historické osmičky: Fragment sovětského vrtulníku připomíná srpnové události

publikováno: 14.8.2018, kategorie: Výstavy, autor: Jana Strnadová

Sdílet: facebook twitter google+

Srpnovým exponátem měsíce připomíná teplické muzeum napjaté dny v srpnu 1968, a to prostřednictvím havárie sovětského vrtulníku v Kostomlatech pod Milešovkou, která se stala 24. srpna 1968. Z vrtulníku se dochovalo několik fragmentů a právě jeden z nich spolu s dalšími doklady o této události si mohou návštěvníci muzea prohlédnout ve foyer teplického zámku. 

Vrtulník Mi-4 havaroval krátce po osmé hodině ranní 24. srpna 1968 v lese nedaleko obce Kostomlaty pod Milešovkou. Od události uběhlo již téměř padesát let, ale stále jsou kolem této příhody otazníky. Sovětský vrtulník údajně letěl z Drážďan do Prahy s propagačním materiálem obhajujícím srpnovou invazi. U vrtulníku došlo k závadě na motorech, přičemž svou roli podle svědků mohla sehrát i mlha. Krátce po havárii se na místo nehody dostavilo několik místních obyvatel. Jeden z prvních byl pan Jiří Vaněk, který zhotovil fotografie ještě hořícího vrtulníku.

Na palubě bylo pět osob - pilot K. I. Batisčev, letovod L. L. Šulajev, palubní mechanik V. M. Pavlovskij, Karel Jefimovič Něpomňaščij a Alexandr Alexandrovič Zvorykin. Poslední dva zmiňovaní pasažéři, kteří pád nepřežili, se přepravovali v nákladovém prostoru společně s propagandistickými letáky a plakáty. Podle svědectví pana Vaňka pilot oznámil: „Mašina otkazalas rabotať.“ Tato věta byla v následujících dnech několikrát použita jako titulek řady novinových zpráv. Hasičská jednotka, která dorazila na místo nehody, měla v rámci zásahu udělat několik ran sekyrou do neohořelého trupu. Právě tyto rány se pak staly předmětem obvinění ze strany sovětských vyšetřovatelů, kteří tvrdili, že je to prokazatelný důkaz o sestřelení stroje. V době, kdy tam dorazili čeští vyšetřovatelé, byla již ohořelá těla odvezena sovětskými vyšetřovateli společně s částí vraku, čímž se zkomplikovalo vyšetřování. 

V rámci vyšetřování provedli sovětští vyšetřovatelé kontrolu české posádky spojařů na Milešovce, na kterou padlo podezření ohledně sestřelení stroje. Sovětská strana měla rozkaz posádku zlikvidovat, ale po vysvětlení, že z tohoto místa k útoku dojít nemohlo, ke splnění rozkazu nedošlo. V polovině září 1968 byl policií případ uzavřen jako nehoda. Sovětská strana ale s tímto rozhodnutím nesouhlasila, proto v únoru 1969 pověřila zvláštní komisi k opětovnému vyšetření celé události. Vyšetřování se nedobralo konce a tak v květnu 1969 rozhodl generální inspektor Ministerstva vnitra Československé republiky, že případ bude odložen. 

Tuto událost připomínaly dva pomníky, které byly věnovany zemřelým pasažérům. Jeden z nich se nacházel přímo na místě havárie a pravděpodobně vznikl krátce po ní. Další se nacházel na náměstí v Kostomlatech a byl odhalen 24. srpna 1978. Oba pomníky byly zlikvidovány po roce 1989.

Důvodem, proč si tuto událost připomínáme, je souvislost s politickou situací v té době, která výrazně ovlivnila průběh vyšetřování havárie. Po zahájení invaze vojsk Varšavské smlouvy v noci z 20. na 21. srpna 1968 byla situace v zemi velmi vyhrocená. Obyvatelé v prvním týdnu invaze otevřeně bojkotovali příjezd vojsk. Protestovalo se nejen v Československu, ale také v zahraničí.

Foto: Regionální muzeum Teplice.