e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Výstava šperků v teplickém muzeu

publikováno: 14.5.2012, kategorie: Výstavy, autor: Luděk Svoboda

Sdílet: facebook twitter google+

Výstava, kterou připravilo Regionální muzeum Teplice, představuje návštěvníkům kontrast mezi pravěkým šperkem ze severních Čech a současným šperkem, ač časově vzdáleným, tak přesto v mnoha ohledech úzce spjatým s tvorbou současných autorů. Jak pozorný návštěvník zjistí, současný šperk není pouhá ozdoba, doplňující oděv nositele, ale samostatné umělecké dílo. Výstava je návštěvníkům přístupná  do 17. června.

Výstavy, které ve své koncepci srovnávají umělecké řemeslo historie a současnosti, byly uspořádány již mnohokrát. Mnozí současní umělci se ve svých dílech záměrně nechávají inspirovat, tvaroslovím, technikami či celou tvorbou uměleckých projevů dob minulých. U některých autorů je to záměr, u jiných určitá nahodilost, vycházející z podvědomí, někdy až archetypálně zakotvených obrazových vjemů a principů. Bez výjimky to platí i o šperku. Pokud pomineme eklektické styly 19. století s prvkem záměrné nápodoby šperků minulých uměleckých stylů, najdeme tyto záměrné inspirace opět až po polovině 20. století. 

Inspirací předešlými styly se v autorském šperku 2. poloviny 20. století zabývali mnozí umělci i teoretici. Námět výstavy, která srovnává šperk z převážně hrobových celků kultur od neolitu po dobu hradištní se šperkem současným, se ale u nás objevuje poprvé. Obdobné výstavy v zahraničí vznikají většinou výzvou autorů k tvorbě na tématu s velkým časovým předstihem, aby mohli vytvořit šperk, který by s daným tématem vhodně korespondoval. Kurátorky výstavy Pravěký a současný šperk, Lucie Kursová (Regionální muzeum v Teplicích) a Kateřina N. Nováková (Severočeské muzeum v Liberci) musely vzhledem k nedostatku času zvolit poněkud jiný způsob.

Pro výběr pravěkého šperku posloužily zejména sbírky, vážící se k osídlení pánve mezi Krušnými horami a Českým středohořím. Většina vystavených pravěkých šperků pochází ze sbírek Regionálního muzea v Teplicích, jiné zapůjčilo Muzeum města Ústí n. L., Národní památkový ústav územní pracoviště a Ústav archeologické památkové péče severozápadních Čech v Mostě. Sbírky nabídly šperk z období od neolitu - náhrdelníky z vrtaných mušlí, psích zubů a upravovaných kostí - až po dobu římskou, přes hojně zastoupené šperky doby bronzové a kultury Keltů. Spatříme mezi nimi bronzové fibule, jehlice, prsteny, nánožní kruhy, náramky, nápažníky a nákrčníky. Vyvrcholením výstavy jsou uvedený časový úsek překračující stříbrné a zlaté šperky z mohylového hrobu kněžny ze Želének, datované do středohradištního období a uložené dnes v Národním muzeu v Praze.

Vzhledem k omezeným možnostem výběru pravěkých šperků musely být šperky současných autorů vybírány dle několika kritérií tak, aby alespoň jedním z nich mohly tvořit pandán ke svým pravěkým předchůdcům. Prvním kritériem byl materiál. Bylo vybráno několik českých autorů, kteří ve svém šperku využívají klasické přírodní materiály, transformované do současných forem. Byly to tedy zejména kosti, mušle, rohovina, dřevo, jantar, semena, kameny, pálená hlína, měď, bronz atd. Druhým kritériem bylo tvarosloví: kruh, spirála, vlnovka, které mohou být použity jak v základním tvaru šperku, tak i v ornamentu, byť jsou tyto šperky zhotoveny z nejrůznějších materiálů – od tradičních až po současné. Třetím kritériem bylo propojení technikou zpracování a také celkovým vyzněním vzhledu šperku. Vzhledem k těmto kritériím byly šperky vybírány nejen od renomovaných českých a zahraničních autorů z jejich ateliérů, ale i ze sbírek několika institucí – spolupořadatelského Severočeského muzea v Liberci dále z Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou, Muzea Č. Ráje v Turnově a ze sbírky šperkařských sympozií firmy Hejral Kov a šperk ze Smržovky. Další šperky byly vybrány od studentů specializovaných studijních zaměření na VŠUP v Praze, TU v Liberci, ZČU v Plzni a FUD UJEP v Ústí nad Labem. Výstava je bezesporu zajímavým propojením tradice a současnosti.