reklama Speciál magazínu: Vánoce ve všech podobách
e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Dvojitý thriller z Metropolitní v sobotu také v kinech

publikováno: 12.2.2015, kategorie: Divadlo a film, autor: Zuzana Raušová

Sdílet: facebook twitter google+

Zbrusu nový dvojprogram přináší do přenosů z Metropolitní opery v rámci jednoho večera dvě jednoaktovky od různých autorů – poslední operu P. I. Čajkovského Jolanta a Bartókova trýznivého Modrovousova hradu. Uznávaný polského filmového režiséra Mariusze Trelińského pojal inscenace ve stylu klasických noirových filmů ze 40. let a prošpikoval je originálními videoprojekcemi. Vidět je můžete v kinech v České republice už v sobotu 14. února - také v Teplicích a Žatci.

V hlavních psycho-dramatických rolích nevinných žen v područí dominantních mužů excelují hvězdná Anna Netrebko a svůdná německá pěvkyně Nadja Michael. 

Premiéra dvojprogramu, plánovaná na 26. ledna, byla na poslední chvíli zrušena kvůli hrozící sněhové bouři, která se nakonec nekonala. Samotná premiéra 30. ledna pak ukázala, že zatímco operní fanoušci Annu Netrebko, jež v rámci přenosů z Met naposledy zazářila v říjnové Verdiho Lady Macbeth, bezvýhradně miluje, jiným je ruská pěvkyně evidentně trnem v oku. Během závěrečných ovací z hlediště vyskočil na scénu pro-ukrajinský aktivista a rozvinul nejprve před šokovaným obecenstvem a následně samotnou Netrebko a ruským dirigentem Valerijem Gergijevem transparent připodobňující ruského prezidenta Putina k Hitlerovi. Netrebko i Gergijev už dříve čelili palbě kritiky kvůli podpoře vládce Kremlu a jeho akcím na Ukrajině, podobný kousek však zažili zřejmě poprvé.

„Ten protest byl spíše plácnutím do prázdna, samotná produkce však rozhodně ne. Režisérovi Trelińskému se povedlo vytvořit velice působivý dialog mezi dvěma psychologickými operními aktovkami,“ napsal Wall Street Journal po premiéře. Obě opery propojil prolínajícími se motivy lehkosti a temnoty a do Met se mu podařilo přenést atmosféru ve stylu Twilight Zone, popsala média.

Pohádková Jolanta z pera velikána P. I. Čajkovského trumfla v diváckém ohlasu hned při petrohradské premiéře v roce 1892 ikonický balet Louskáček, s nímž byla uvedena. Pak jako by se na ni ale tak trochu zapomnělo. Pod Trelińského vedením se nyní v Met naivní lyrika proměňuje v drásavý intimní příběh slepé princezny obelhávané majetnickým otcem, jež ji drží stranou skutečného světa. Zahrada, která v původním zpracování opery měla být jakýmsi pozemským rájem, připomíná v podání výtvarníka Borise Kudlicky spíše vězení. Po stěnách Jolantiny bílé ložnice se v magických projekcích Barteka Maciase prohánějí a následně umírají divocí jeleni, které se v podobě trofejí usazují na jejích stěnách.

Atmosféra hrůzy a tísně černobílého světa, ze kterého není úniku, eskaluje v Modrovousově hradu, jehož sedmero dveří čeká na vyjevení novomanželova děsivého tajemství. „Orchestr se při Modrovousovi pod Gergijevovou taktovkou mění v divoké zvíře a hudba Bély Bartóka ožívá v nejlepší soundtrack k napínavému thrilleru, jaký byl kdy napsán,“ opěvuje druhou aktovku Wall Street Journal.

„Anna Netrebko potvrdila, co z ní dělá hvězdu, a Jolantinu rodící se touhu podala s plným zápalem. Polský tenor Piotr Beczala v roli jejího nápadníka Vaudemonta zazpíval s čistou, ale bujnou sladkostí. Soprán Nadji Michael v roli nebohé novomanželky Judity oplývá teplem a bohatstvím a její smyslné pohyby jako by marně zápasily s nekompromisní krutostí zámeckých pokojů, z nichž každý je ničivější než ten předchozí,“ pokračuje v ódách Wall Street Journal. Pozadu nezůstává ani přesvědčivý výkon basisty Michaila Petrenka v roli hrozivého Modrovouse.

Zatímco Netrebko si roli Jolanty zazpívala již na mnoha světových jevištích, v repertoáru Met se tato opera objevuje vůbec poprvé. Modrovousův hrad se zase v Met premiérově odehraje v originální maďarštině.

Sobotním noirovým večerem v Met provede americký bas-baryton Eric Owens. Přenos z newyorské opery můžete sledovat v kinech Květen v Teplicích a v Digitálním kině v Žatci. Začátek v 18,15 hodin.

Foto: Krzysztof Bieliński