e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Dadaistický humor Jiřího Slívy v kadaňské galerii

publikováno: 11.11.2016, kategorie: Výstavy, autor: Pavlína Jakoubková

Sdílet: facebook twitter google+

Jiří Slíva jako grafik, kreslíř, básník, textař a hudebník. To vše se skrývá v jednom člověku, jehož poselstvím je humor a v tomto duchu také tvoří. Jeho práce vyvolávající úsměv, které prezentuje od dnešního dne v Galerii Josefa Lieslera v Kadani, propojuje s nedávným stoletým výročím vzniku hnutí dada a odpovídá tomu i název výstavy DADA-VIZE. 

Dadaismus zásadním způsobem proměnil tehdejší podobu výtvarného umění. Umělci přestali klást důraz a rozlišovat mezi tím, co je estetické a neestetické. A byl to Marcel Duchamp, kdo povýšil sériově vyráběný předmět na umění. A jak vznikl název hnutí? O tom koluje několik verzí. Podle nejznámější zapíchl básník Tristan Tzara do slovníku nůž na papír, jehož hrot dopadl na slovo dada. Dada znamená ve francouzštině houpací kůň nebo také koníček ve smyslu hobby. A právě náhoda se stala jedním z hlavních principů dadaismu, kromě toho jsou to ale také provokace, absurdita, humor a uvolnění fantazie. Hravost a absurdita jsou klíčové také pro tvorbu Jiřího Slívy. Jeho kreslený humor je obvykle postaven na paradoxu - zasazení jinak seriózních a běžných námětů do nečekaných kontrastů. 

Jiří Slíva je také zvláštním způsobem propojen s Kadaní, a to díky několika významným osobnostem. Jednou z nich je Jiří Šalamoun, autor známé kreslené postavičky Maxipsa Fíka, který ho přivedl k technice litografie, jež nyní v galerii prezentuje. Druhou je kamarádství s historikem doc. PhDr. Petrem Hlaváčkem, Ph.D. 

Kariéra Jiřího Slívy coby kreslíře byla do jisté míry špetka štěstí a náhody. Po ukončení studia na VŠE v roce 1971 nastoupil do Ústavu pro filosofii a sociologii ČSAV do oddělení prognostiky. Ve stejném roce hrál jako bubeník v triu Petra Skoumala v pražském Činoherním klubu. Následně začal psát verše a písničky, které doprovázel drobnými kresbami. 

V roce 1972 dostal v Mladé frontě svoji básnickou a kreslířskou rubriku, která byla nakonec určena k zániku v důsledku normalizace. Mohl zde už jen občas publikovat své kresby a tak se stal karikaturistou. Svoji první výstavu kreseb uspořádal v roce 1975 za podpory Salónu kresleného humoru v Malostranské besedě. Následovala nabídka od kreslíře a redaktora Stanislava Holého, zda se nechce stát součástí skupiny mladých humoristů, která publikuje v Mladém světě. A protože přestával být v ústavu filosofie spokojený, tak souhlasil. V roce 1979 se rozhodl jít na volnou nohu. A v roce 1981 vyhrál festival kresleného humoru v Knokke (Belgie). A toho samého roku se začal na doporučení kamaráda výtvarníka Jiřího Šalamouna věnovat barevné litografii. Podle vlastních slov provozuje v posledních letech tzv. vernisážovou turistiku. Baví ho stát se vždy na chvíli součástí toho či onoho konkrétního města, což byla za dobu jeho vystavování například tato - Tokio, New York, Moskva, Ottawa, Tel Aviv nebo irský Cork. 

Výstava v Galerii Josefa Lieslera v budově kadaňské radnice bude otevřena do 4. prosince vždy od úterý do neděle od 13,00 do 17,00 hodin.