e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Úspěšný Festival uprostřed Evropy skončil modlitbou Requiem

publikováno: 11.8.2008, kategorie: Zajímavosti, autor: Tomáš Kábrt

Sdílet: facebook twitter google+

Na třicet tisíc lidí navštívilo letos na obou stranách severozápadní česko-německé hranice skončený Festival uprostřed Evropy. "Průměrná návštěvnost na představeních byla devadesátiprocentní a sedmnáctý ročník tak úspěšně navázal na předchozí sezony," oznámil mluvčí festivalu Philipp Thomaschke. Více než osm desítek letních hudebních, literárních, divadelních i výtvarných akcí mezi bavorským Tirschenreuthem, Karlovými Vary, Ústím nad Labem a saskými Drážďany, letos na téma Kořeny - doteky - proměny, završil v neděli beznadějně vyprodaný koncert staré hudby ve velkém barokním chrámu Povýšení svatého Kříže v Kadani. Zúčastnili se jej i velvyslanec Spolkové republiky Německo v ČR Helmut Elfenkämper, emeritní litoměřický biskup Josef Koukl a řada českých i německých regionálních politiků. Vše nahrával pro vysílání své stanice Vltava Český rozhlas. "Tato hudba spojuje svou krásou nejen národy, ale také lidi, kteří věří v Boha s těmi, kteří věří, že Bůh není," přivítal přítomné na církevní půdě biskup Koukl. Komorní orchestr s historickými nástroji Capella Regia z Prahy, renomovaný Saský vokální sbor a mladí sólisté pod vedením drážďanského dirigenta Matthiase Junga zahájili barokní mší Non sine quare (Nikoli bez příčiny) od adorfského rodáka z česko-bavorského pohraničí Johanna Caspara Kerlla (1627-1693), jednoho z největších dobových mistrů kontrapunktu. Autorovo velmi zvukomalebné propojení čtyř prakticky samostatných hlasů ústících opakovaně do efektní velké fugy účinkující provedli suverénně a s velkým citem pro jednotu interpretace, hudby a duchovního obsahu jednotlivých dramaticky barokně kontrastních částí mše od temného, tísnivého popisu ukřižování po opojně jásavou radost ze vzkříšení a spásy. Finále koncertu a celého festivalu patřilo tradičně hudební modlitbě za oběti válek a totalitních režimů ve středu Evropy. Letos vybrané Requiem rodáka ze Stráže pod Ralskem Heinricha Ignaze Franze Bibera (1644-1704) pojali pěvci velmi pokorně a více tak tentokrát vynikly unikátní historické a jinak, dobově laděné hudební nástroje. I zde bylo publikum svědkem jedinečného propojení formy a obsahu, modlitby "Kyrie" gradující z hloubek vzhůru, děsivě rychle se valícího poselství o soudném dnu "Dies irae", snad ještě více strhujícího až rozpustilého "Hosanna" a nakonec jako samotný ráj půvabného, jemného "Agnus Dei" - Beránku Boží. Dojaté publikum odměnilo tento zážitek velkými ovacemi. Slavnostní koncert v Kadani zakončil sedmitýdenní kulturní svátek, který spoluvytvářeli nejen renomovaní umělci z festivalového regionu Saska, Bavorska a Čech, ale na řadě koncertů vystoupily i hvězdy světového jména jako Sol Gabetta, Baiba Skride, Albrecht Mayer, Ernie Hammes, Europa Galante nebo Hadouk Trio. Lidem se také díky festivalu otevřelo mnoho opomíjených architektonických skvostů v pohraničí - kostelů, hradů, zámků i přírodních venkovských podií. "Mottem příštího XVIII. ročníku Festivalu uprostřed Evropy, který byl vybrán jako vynikající kulturní projekt pro předsednictví České republiky v Radě Evropské unie, bude výrok Karla Čapka Humor je solí země,“ prozradil mluvčí festivalu Philipp Thomaschke.