reklama Speciál magazínu: Vánoce ve všech podobách
e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Miroslav Javůrek představuje cyklus obrazů o Šumburku

publikováno: 10.11.2016, kategorie: Výstavy, autor: Vlasta Fišrová

Sdílet: facebook twitter google+

Práce pro film ovlivnila Miroslava Javůrka při tvorbě cyklu obrazů proskleného rostlinného stropu, který se veřejnosti poprvé ve své kráse představuje v rámci výstavy s názvem Podzim. V klášterecké galerii Kryt do 22. listopadu vystavuje tento klášterecký autor, který dnes pracuje hlavně v Praze.

Věnuje se přitom celé škále uměleckých aktivit od vlastní malby, prací v interiérech, na nástropních malbách, laminátových sochách, až po odbornou práci pro film, kde působí jako filmový malíř a návrhář scén pro filmové dekorace. Má za sebou například výtvarnou výpravu pro film o držiteli Nobelovy ceny Robertu Kochovi nebo Martinu Lutherovi, kde navrhuje a pracuje na dílně slavného malíře Lukase Cranacha staršího.

U kláštereckém Krytu představí své nejnovější olejomalby, které maloval v průběhu jednoho roku přímo pro výstavní prostor galerie Kryt. Kromě velkého cyklu proskleného rostlinného stropu to je i postromantický cyklus Franz. V tomto cyklu Miroslava Javůrek představuje jakýsi Time Travel Stalking. Sleduje při něm spisovatele, malíře a zakladatele nauky o hradech Franze Hebera na hradě Šumburk při jeho návštěvě v srpnu 1842 a 1844, kdy vznikly známé kresby pro rytiny jeho stěžejního díla O hradech zemí českých.

Dominantní obraz výstavy Lov lvíčků o rozměrech 220 cm – 250 cm dává tušit inspiraci velkými obrazy vrcholného baroka. Miroslava Javůrka inspirovalo britské koloniální umění roku 1870. Děj lovu lvíčků přitom posunul do současnosti.   

Součástí výstavy je i sochařský cyklus bust čtyř ročních období, kterými autor reaguje na klasický cyklus soch, obrazů a hudby. Inspirací tu je samotná příroda a také obraz Otto Dyxe, který je stěžejním představitelem německého expresionismu. 

Plastika s názvem Zima navazuje svým způsobem na romantické sochařství 19. století, místo třesoucí se mladé dívky v lehké tunice však uvidíme německého vojáka v uniformně zimního pekla roku 1943 u Stalingradu.