e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Vysloužilá lokomotiva odjela do muzea

publikováno: 10.10.2005, kategorie: Zajímavosti, autor: Oldřich Urban

Sdílet: facebook twitter google+

Z hnědouhelného dolu rovnou do muzea – tak vypadala cesta důlní odklizové lokomotivy. Mostecká uhelná stroj z roku 1957 věnovala Národnímu technickému muzeu v Praze. Těžký stroj ale nebylo lehké přemístit, jak se můžete přesvědčit na fotografiích. Důlní odklizová lokomotiva 900 BS 200 byla vyrobena v ČKD Praha v roce 1957. Tento typ byl dodáván na rozchod 900 mm do mosteckého a sokolovského revíru a dále do mangano-kyzových dolů Chvaletice. Tento typ lokomotiv se hojně používal v celých severozápadních Čechách až do 70. let 20. století. Přesto se dochovaly pouze tři exempláře, jeden z nich je v hornickém muzeu v Krásně u Sokolova. Do pražského muzea lokomotiva putovala minulý čtvrtek ze závodu Hrabák. Jak vypovídají fotografie, nejprve bylo nutné kolos naložit pomocí jeřábu na tahač a poté se už lokomotiva přemísťovala po silnici. Národní technické muzeum mělo zájem o získání exempláře především proto, že výrobou tohoto typu byla uzavřena výroba parních lokomotiv v Československu, poslední lokomotiva opustila areál ČKD-lokomotivka v roce 1959. Zároveň jde o jeden z nejvýznamnějších typů vyráběných u nás, byla vyráběna masově ve velkých sériích pro specifické potřeby povrchového dolování. Lokomotiva dokládá určitý způsob řešení důlní dopravy jako kontinuálního procesu ve své době, jde o typ mimořádně významný nejen z hlediska vývoje kolejové dopravy, ale i dobývání uhlí. Jejím získáním se uceluje kolekce typů parních lokomotiv vyráběných v ČKD, jde o konečný vývojový článek ve stavbě parních úzkorozchodných lokomotiv. Lokomotiva se stane součástí centrální expozice Železničního muzea, připravovaného v areálu bývalého depa v Praze na Masarykové nádraží. Jako exponát nebude vystavena povětrnostním vlivům, ale bude stát v krytém prostoru. Národní technické muzeum tak garantuje její zachování jako důležitého vývojového článku české technické historie.