Výstavy Cyrila a Jiřího Boudy v Žatci
publikováno: 9.8.2012, kategorie: Výstavy, autor: Jitka Krouzová
Sdílet:
Toto léto mají návštěvníci Regionálního muzea v Žatci až do 27. října ojedinělou příležitost seznámit se s dílem známých českých grafiků Cyrila Boudy a jeho syna Jiřího. Cyril Bouda (1901-1984), profesor na Pedagogické fakultě Karlovy univerzity v Praze, je širší veřejnosti jistě znám především jako ilustrátor knih (včetně těch dětských) a tvůrce návrhů pro československé poštovní známky.
I když v hlavní budově muzea v Husově ulici ve výstavě „Ilustrátor Cyril Bouda“ prezentují pouze zlomek Boudovy ilustrační tvorby (jen počet vytvořených grafických listů jde do tisíců), zájemci zde mohou spatřit grafiky, které se staly legendárními jako např. nenasytná velryba pohlcující Barona Prášila. Výstava připomíná i autorův vztah ke Kladnu, ze kterého pocházel (výstavu připravili se Sládečkovým vlastivědným muzeem v Kladně).
Bohatě zastoupena je rovněž Boudova známková tvorba, včetně výtvarných návrhů pro sérii Historická výročí měst z roku 1965. V rámci této série vytvořil Cyril Bouda výtvarný návrh i pro známku s motivem Žatce - u příležitosti 700. výročí získání významných městských privilegií. Je to dosud jediná známka, jejíž námětem je město Žatec, a zájemci mají jedinečnou možnost vidět, jak ji tak její výtvarný návrh mimořádně zapůjčený z Poštovního muzea v Praze.
I syn Jiří Bouda (nar. 1934) se věnoval ilustrační tvorbě a navrhoval československé a české poštovní známky, ovšem vybral si specifický okruh předloh – dopravu a z ní zvláště železnici. Výstava v Křížově vile nazvaná „Barevné litografie z cest“ (od 12. července do 30. září 2012) představuje návštěvníkovi grafické listy se zážitky z autorových cest, které podniká zamilovaným dopravním prostředkem – vlakem.
Všechny milovníky starých časů jistě potěší precizně provedené grafiky jednotlivých typů parních lokomotiv – od prvních typů na evropských železnicích po „Rudého ďábla“ (tj. nejvýkonnější parní lokomotivu československé výroby pocházející z plzeňské Škodovky) a „Rosničku“ 50. let (tj. poslední typ parní lokomotivy vyrobený pro Československé státní dráhy). Další grafické listy dokumentují pomalu odcházející poezii nádražních stanic a práci v nich, včetně barbarsky zničeného nádraží Praha-Těšnov, které patřilo mezi nejkrásnější v Evropě a jehož architektem byl rodák z Veletic u Žatce Karl Schlimp (v Žatci byla podle jeho návrhu realizována budova dnešní ZŠ Komenského alej). To vše je součástí autorova pozitivního vidění světa práce na železnici.
Výstava je prodejní, takže ti největší fandové železnice si mohou grafické listy zakoupit a po skončení výstavy odnést domů.
Zajímavá místa v regionu
Další články v této kategorii
Další články za poslední období