e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

500 let kostela: Přesun jako výzva

publikováno: 7.6.2017, kategorie: Památky, autor: Kateřina Táborská

Sdílet: facebook twitter google+

Pět let si památkáři, technici a inženýři tehdejšího Československa lámali hlavu nad přesunem mosteckého kostela. Vymysleli přitom řadu originálních řešení, sbírali zkušenosti při přesunech menších objektů a při tom postupně odstrojovali kostel. Další díl Speciálu 500 let kostela se věnuje složitostem příprav jeho přesunu.

Jak už jsme popsali v předchozím díle, od rozhodnutí kostel nějakým způsobem zachránit, které padlo v roce 1964, uběhla řada let váháním nad tím, jak to udělat. Zvažoval se nejen přesun, ale i ponechání na pilíři uhlí nebo záchrana jen vybraných fragmentů. Teprve v roce 1969 byla schválen projekt organizace Transfera na přesun na místo, kde stojí dnes.

Tým architekta Václava Krejčího, projektanta nového Mostu, přitom počítal s tím, že bude stát u dnešního muzea. Varianta umístění u továren se jim příliš nezamlouvala, nicméně byla technicky, finančně i časově schůdnější. Trasa přesunu nekolidovala ani s výstavbou koridoru ani postupem lomu Most, takže zvítězila tato varianta.

Přípravy a hledání vhodných technických řešení pak nakonec zabraly pět let. Začaly důkladným průzkumem stavu kostela, který vytyčil technikům mantinely. Běžnější přesun pomocí válečků pohybujících se po pevném podkladu byl zavržen ve prospěch metody, která využívala pružnou dráhu a vozíky schopné vyrovnávat nerovnosti terénu. 

Výpočty, pokusy, výroba zařízení, obsluha – na tom všem pracovaly desítky firem a ústavů z celé republiky Pro mnoho techniků to znamenalo životní výzvu a podle pamětníků byla na tehdejší dobu neobvykle dobrá týmová práce základem budoucího úspěchu. V plzeňské Škodovce se vyráběly hydraulické transportní vozíky, které musí nést váhu 1200 tun, stejně jako ocelová konstrukce, jež kostel sevře, a v Pardubicích se chystaly speciální koleje, po nichž bude kostel cestovat.

Součástí příprav na velký přesun děkanského kostela byly 'cvičné' transfery, například skladu chmele v Úštěku nebo rodinného domu v Klínci u Prahy. Jeden z pamětníků z firmy Transfera pro idnes vzpomínal, že se celkem uskutečnilo 14 cvičných přesunů.  

V příštím díle seriálu 500 let kostela se budeme věnovat tomu, co se v 70. letech dělo uvnitř chrámu a co vlastně z kostela před stěhováním zbylo.

Foto: Národní památkový ústav.