reklama Speciál magazínu: Vánoce ve všech podobách
e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Vánoční dárky? Přejeme si výlet, ale dostaneme oblečení

publikováno: 5.12.2018, kategorie: Zajímavosti, autor: redakce

Sdílet: facebook twitter google+

Češi se chystají pro své blízké nakoupit obvykle šest až sedm dárků a v průměru plánují utratit 5 784 korun. Vyplývá to z předvánočního průzkumu pojišťovny Generali. Vadím nám hlavně přeplněné obchody a přejeme si být méně on-line. A co chceme najít pod stromečkem? Zkuste se inspirovat.

"Dobrá ekonomická situace otevírá Čechům peněženky. Ti tak za dárky letos plánují utratit v průměru 5 784 Kč," říká průzkum společnosti Generali, který sledoval, jak Vánoce prožívají tři různé generace označované písmeny X (narození v letech 1966 až 1979), Y (1980 až 1994) a Z (1995 až 2003). 

Nejvíc bude utrácet nejstarší generace, která za dárky vydá přes sedm tisíc korun, takzvaní mileniáni počítají s výdaji 6 552 Kč a ti nejmladší, tedy internetová generace Z pak vydá částku 3 500 Kč. Mezi muži a ženami nejsou skoro žádné rozdíly. Zajímavostí, že je lidé nenechávají nákupy na poslední chvíli, téměř 40 procent Čechů kupuje dárky už v listopadu.

Nevíte ještě co blízkým koupit? Inspirujte se statistikou. „Lidé po osobním dárku nejčastěji (39 %) uváděli, že by si přáli dostat zájezd či výlet. Paradoxně se ho ale většina nedočká, protože takový dárek hodlá věnovat jen 10 % dotazovaných,“ říká mluvčí pojišťovny Generali Jan Marek. Dostáváme tak oblečení, ačkoliv po něm touží jen čtvrtina z nás. Pokud vám průzkum vnuknul myšlenku na dárek pro vaše blízké, můžete darovat například poukaz na pobyt od společnosti Spa.cz, kde si obdarovaný může sám vybrat, kam by chtěl jet. Nejmladší generace Z častěji ocení peníze a elektroniku.

Vánoce jsou bohužel spojené i se stresem. Nejvíc (37 % dotazovaných) Čechy aktuálně děsí přeplněné obchody, podobně i hádky nebo absence sněhu. „Pro mnohé uklidňujícím zjištěním může být naopak fakt, že většina z nás si nedělá hlavu s tím, že dostane nevhodný dárek. Jak generace X, tak generace Y to uvedly jako to poslední, co by je ve spojení s Vánoci soužilo. Pouze internetová generace Z na poslední místo dala spálené vánoční cukroví, nevhodný dárek skončil předposlední,“ vypichuje zajímavé zjištění Jan Marek. Přesto mají Češi jedno časté přání - víc než polovina z dotazovaných chce strávit během Vánoc na internetu méně času než obvykle.

O budoucnost Vánoc se bát nemusíme. Jen sedm procent lidí si myslí, že za dvacet let už žádné Vánoce nebudou. Alespoň v některých zvycích jsme pevní - napříč všemi generacemi 96 % lidí věří, že české Vánoce je Ježíšek, nikoliv Santa Claus.

Reprezentativní průzkum pro pojišťovnu Generali provedla v listopadu výzkumná agentura Response:now na vzorku 360 respondetů ve věku 15 až 53 let. 

Článek obsahuje P.I.

Foto: Pixabay.com.