e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Škola začala i pro děti z azylu a ohrožených rodin

publikováno: 5.9.2014, kategorie: Zajímavosti, autor: Jan Panocha

Sdílet: facebook twitter google+

Pro tisíce školáků znamená září konec letního volna a začátek nového školního roku. Na svůj první se letos těšila také sedmiletá Karolínka z Mostu. Spolu se svojí maminkou a kamarády se na něj připravovala v azylovém domě Diakonie ČCE – Střediska sociální pomoci v Mostě. Kromě pedagogické pracovnice tradičně pomáhají i darované školní pomůcky.

V azylovém domě pro ženy matky s dětmi v tísni žije v současné době 15 dětí, z nichž 7 navštěvuje některou z mosteckých základních škol. „Naše klientky a jejich děti se ocitly ve vážné životní situaci a v hmotné nouzi. My se jim snažíme pomoci postavit se znovu na nohy a vrátit se zpět do běžného života,“ říká vedoucí azylového domu Jan Panocha.

Jednou z forem pomoci je také školní příprava dětí. „Na nový školní rok se děti připravují spolu s pedagogickou pracovnicí a maminkami. Společně procvičují matematické příklady, cizí jazyky, český jazyk - pravopis, cvičení pro správný úchop psacího náčiní,“ vysvětluje Panocha.

Školní výbavu pořizují maminky z vlastních omezených prostředků a také díky dárcům. „Jsme velmi vděčni, když nám lidé darují školní pomůcky nebo třeba přinesou starší, ale funkční aktovku, kterou je jim líto vyhodit,“ říká Panocha.

Letos mají v mosteckém azylu také jednoho prvňáčka. Sehnat vybavení pro malou Karolínku pomohl i úřad. Jak sama říká, na školu se velmi těšila, ale prázdniny prý byly také hezké. Děti využily možnosti účastnit se výletů pořádaných Klubem národnostních menšin v Mostě. „Nejvíc se mi líbilo v zooparku v Chomutově,“ říká devítiletý Pavel.

Také děti z programu Sociální práce v ohrožených rodinách využily o prázdninách podpory sociálních pracovníků mostecké střediska Diakonie ČCE. „S našimi klientskými rodinami se společně zabýváme také tím, jak by jejich děti mohly trávit volný čas o prázdninách, aby nešlo jen o sledování televize, a přitom, aby to nebylo příliš finančně náročné,“ popisuje Monika Lecková, vedoucí Sociální práce v ohrožených rodinách a pokračuje: „Nosíme rodičům přehled akcí, které se zde i okolí pořádají, hovoříme s nimi o tom, kam by mohli společně jako rodina vyrazit na výlet, jak spolu trávit volný čas, kterého je najednou o prázdniny více. Některé akce i sami pořádáme.“

V druhé polovině srpna přišla na řadu i postupná příprava na návrat do školy. Sociální pracovníci s rodinou sestaví rozpočet na školní pomůcky, proberou nutnost úpravy denního režimu dětí v souvislosti se školními povinnostmi, žákům, kteří v některém z předmětů vloni neuspěli, pomáhají s přípravou na opravné zkoušky.

„Nesuplujeme roli rodičů, snažíme se rodině ukázat vhodnou cestu a vedeme rodiče k tomu, aby se svým dětem sami aktivně věnovali,“ dodává Lecková.