e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Foldyna: O rozsahu dopravní obslužnosti rozhodují obce

publikováno: 4.11.2003, kategorie: Zajímavosti, autor: Romana Konečná

Sdílet: facebook twitter google+

Krajský úřad Ústeckého kraje zahájil závěrečná vyjednávání s obcemi o příspěvcích na dopravní obslužnost v roce 2004. Každá obec má platit průměrně 150 korun ročně za každého trvale žijícího obyvatele ve svém katastru. Jako podklad pro stanovení rozsahu základní a ostatní dopravní obslužnosti Ústecký kraj prostřednictvím odboru dopravy krajského úřadu vyhodnotil finanční objemy, jak se ta která obec na financování ostatní dopravní obslužnosti podílela v letošním roce. Ze zjištěných údajů vyplývá, že některé obce jsou oproti jiným velmi znevýhodněné, příspěvky se pohybují v rozmezí od několika až do 1700 korun za osobu žijící trvale v katastru obce. Tento stav, převzatý od zaniklých okresních úřadů a výrazně se lišící v jednotlivých oblastech, je ale nadále neudržitelný a podle náměstka hejtmana Ústeckého kraje Jaroslava Foldyny bude snahou krajského úřadu nastartování spravedlivějšího systému: „Naší snahou je zoptimalizování příspěvků na ostatní dopravní obslužnost, mezi obcemi v tom panuje poměrně značná disproporce a není spravedlivé, aby některé obce neplatily nic a jiné, zejména ty takzvaně koncové, jim tuto dopravní obslužnost dotovaly,“ uvedl. Krajský odbor dopravy a silničního hospodářství proto v těchto dnech rozeslal obcím dopis, ve kterém je informuje o navrhované výši příspěvku podle principu solidárnosti s ostatními obcemi v kraji. Příspěvek je navržený tak, aby se každá obec podílela na hrazení ztrát spojů zajišťujících ostatní dopravní obslužnost průměrně 150 korunami ročně za každého trvale žijícího obyvatele ve svém katastru. Navržené sumy jsou orientační a vycházejí z toho, že obce od krajského úřadu požadují minimálně zachování dopravní obslužnosti z tohoto roku, případně požadují její rozšíření. „Tento nový systém samozřejmě některým obcím přinese vyšší výdaje, jiným je ale výrazně sníží. Všem starostům, kteří výzvu k jednání přijmou, ale řekneme, že v příštím roce dostaneme na zajištění základní dopravní obslužnosti méně než v tomto roce (448,5 milionů korun) a že stav, kdy jejich obec nemusela na ostatní dopravní obslužnost přispívat, končí,“ vysvětlil Jaroslav Foldyna a doplnil, že krajský úřad obcím nemůže nařizovat, jakou částkou se mají na hrazení ztrát veřejné dopravy podílet. „To si musí obce rozhodnout samy. Až jednání s nimi o příspěvcích na hrazení ztrát spojů ostatní dopravní obslužnosti skončí, potom její rozsah projedná a stanoví krajské zastupitelstvo. Bude-li peněz málo, některé linky se v jízdních řádech neobjeví. Nebude to ale vinou krajské samosprávy, obce si o tom rozhodnou samy,“ vysvětlil náměstek hejtmana Jaroslav Foldyna. V příštím roce pod ostatní dopravní obslužnost přecházejí linky vykazující dlouhodobě průměrné tržby na jeden kilometr nižší než 5 korun.