e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Výstavba dálnice D8 Trmice – Knínice na startu

publikováno: 3.2.2004, kategorie: Zajímavosti, autor: Antonín Dohnal

Sdílet: facebook twitter google+

Nejobtížnější dílo v historii silničních staveb v republice – úsek dálnice D8 Trmice – Knínice na Ústecku čeká na stavební povolení. Na výstavbu asi třináctikilometrového úseku s rozpočtem pět miliard korun mají stavbaři šibečně krátký termín. Stavbu musí dokončit do 30 měsíců ode dne zahájení. „V roce 2002 jsme zvítězili ve výběrovém řízení na výstavbu tohoto dálničního úseku. Od té doby čekáme na stavební povolení, které kvůli námitkám různých ekologických a dalších sdružení, nepřejících dálnici, se stále oddaluje,“ říká ředitel stavební správy ústeckého závodu (SSŽ) Jan Linhart. „Situace se ale vyvíjí příznivě, takže jsme na startu a připraveni začít. Stavba to bude mimořádně náročná. Sestává ze čtyř mimoúrovňových křižovatek. První bude u obce Trmice, další u Předlic, Úžína a Knínic. Celkem na tomto dálničním úseku bude deset dálničních mostů a čtyři nadjezdy. Plocha dálniční vozovky bude činit 245 tisíc metrů čtverečních, při zemních pracích se bude manipulovat s výjimečným množstvím materiálu – s pěti miliony kubíky zemin. Bude třeba přemístit pět km vodotečí a plynovodů. Pro nejobtížnější silniční stavbu v historii ČR mluví skutečnost, že značná část dálnice povede na území, poznamenaném těžbou uhlí. Pro zajištění stability dálničního tělesa budeme muset zpevňovat podloží až do hloubky 25 metrů pilotáží a dalšími speciálními stavařskými technologiemi,“ popisuje Jan Linhart. Dálnice D8 je v současné době dokončena a motoristy využívána z Prahy do Lovosic. Trasa přes České středohoří je napadána ekology a čeká na zákonnou výjimku. Směr z Ústí nad Labem ke státní hranici se SRN bude při výstavbě rozdělen na dva úseky. Varianta Trmice – Knínice bude povrchová, další část dálnice přecházející Krušné hory povede částečně v tunelu.