reklama The Most Historic Grand Prix 2017
e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Přísečnická železnice

region: Další tipy v Sasku, kategorie: technické památky, dětské atrakce, hory

Sdílet: facebook twitter google+

Německá strana Krušných hor nabízí milovníkům železnice historickou úzkorozchodnou lokálku, na níž je možné nastoupit pár kilometrů od českých hranic. Muzejní železnice Prißnitztalbahn s autentickými parními lokomotivami jezdí v sezóně malebným údolím říčky Přísečnice.

Přísečnická železnice

Historie

Železnice mezi Wolkensteinem a hornickým městem Jöhstadt byla uvedena do provozu v roce 1892. Význam měla hlavně pro zdejší průmyslové podniky, usídlené v údolích říček Přísečnice a Černý potok, zejména zpracovatelské závody na dřevo a papír. Od 70. let navíc vzrůstala v Německu obliba Krušných hor jako turistického cíle, takže rostl i počet cestujících. Přes tyto argumenty i prostesty místních byl provoz v roce 1984 zrušen a celá trať včetně mostů byla snesena. Už pár let po zrušení ale místní nadšenci trať začali zachraňovat, opravovat lokomotivy i osobní a nákladní vozy a výsledek se ukázal v roce 1992, kdy na trať opět vyjela první parní lokomotiva. Postupné obnovení trati z Jöhstadtu až do Steinbachu přivedlo do údolí Přísečnice opět turisty a do provozu se vrátila i další zařízení jako restaurace a penziony.

Současnost

Vlaky po úzkorozchodné trati ze Steinbachu do Jöhstadtu jezdí od jara do podzimu každý víkend. Turisty vozí historické vagony s klasickým otevíráním oken pomocí kožených popruhů, s místy na stání na plošice a dokonce i restaurační vůz se stolky a točeným pivem. Úzké osobní vagony táhne černo-červená parní lokomotiva se zásobami uhlí za zády a notnou dávkou autentického černého kouře z komína. Na nádražích můžete sledovat přepojování vlaků, posunování pomocí dieslové mašiny i čerpání vody do lokomotivy z malebného nádražního vodojemu, připomínajícího domeček z lega. Na konečné v Jöhstadtu stojí historická výtopna, kde je možno prohlédnout provozuschopné parní lokomotivy. 

Trasa měří asi osm kilometrů a cesta trvá přibližně tři čtvrtě hodiny a má šest zastávek. Podél Údolím Přísečnice a později Černého potoka, víceméně podél vlakové trati, vede značená turistická cesta, takže je možné výlet vlakem spojit s pěším výletem. Na cestě je pár zajímavých zastávek – třeba historická štola Andreas-Gegentrum-Stolln, stará tavicí pec na stříbro ve Schmalzgrube nebo pstruží farma. Z konečné ve Steinbachu lze vyrazit na kolech po cyklostezce, která mapuje zrušenou trať do Wolkensteinu. 

Provoz 

od května do října každou sobotu a neděli, první odjezd z Jöhstadtu v 10.05 a dále ve dvouhodinových odstupech do 16.05 hodin, ze Steinbachu v 11.00 hodin, poslední v 17.00 hodin, další termíny v průběhu roku na webu

Přístup

Z přechodu Hora Svatého Šebestiána je to blíž do Steinbachu, do Jöhstadtu z Vejpr. Pěšky je možno využít hraniční přechod Černý Potok. 


Kontakty:

Preßnitztalbahn
Web: http://www.pressnitztalbahn.de
GPS: 50.5098N, 13.0988E
- zobrazit na Mapy.cz
- zobrazit na Google